تصویر ثابت

تصویر ثابت

بلوچ
Бɇҥ 牡ǐ


به وبلاگ من خوش آمدید!
بلوچ

محمد بلوچزهی

Yaddasht- Balutch - 17 Bahman 90.jpg

جریان روشنفکری در هر کجای دنیا همیشه در اقلیت بوده و هست و طبیعی است که توده مردم در اکثریت مطلق به سر می برند اما آنچه که این جریان را با هم طیفان بلوچ خویش متمایز می سازد عملگرا نبودن جریان روشنفکری بلوچ و گسست های اجتماعی میان آنهاست.



ȏȣ塣١Ƞ...


 

8e94fa88149bb02ec9fec557a6f043af.jpg

تصویر: ورهرام

 

 سه شنبه ۱۱ یهمن 1390 ساعت ۶  بعد از ظهر، فیلم مستند ” مزرعه ای که رویید و شهر شد “    ، در خانه هنرمندان به نمایش  در می آید . مستند ” مزرعه ای که رویید و شهر شد “ توسط یاسر خیر  تهیه  و کارگردانی  شده  و به  شهر زاهدان، تاریخ ، تمدن و یک دوران می پردازد .  پس از نمایش فیلم ، فرهاد ورهرام  به عنوان کارشناس به پرسش و پاسخ با کارگردان و حضار خواهد پرداخت .



ȏȣ塣١Ƞ...


بلوچی زبان مردم بلوچ است. این زبان در جنوب غربی پاکستان، جنوب شرقی ایران، جنوب افغانستان، کشور های ساحلی خلیج فارس و نیز ترکمنستان مورد استفاده قرار می گیرد. این زبان از لحاظ ادبیات شفاهی دارای منابع غنی است. داستان ها، حماسه ها، اشعار و سایر انواع ادبی سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر منتقل شده اند. این زبان جزء خانواده زبان های هند و ایرانی است که در شاخه ایرانی قرار دارد.



ȏȣ塣١Ƞ...


http://www.mybalochistan.com/wp-content/uploads/myba-82.jpg

در پاکستان شواهد قدیمى روستایى از “قلعه گل محمد” و “ژوب” و “دره لورالایى” در بلوچستان به مواد بزرگترى در “مهرگر” تبدیل شده‏اند و یک نقش و نگارِ رشدِ مداوم را مجسم مى‏سازند تا اینکه ما وارد مرحله “تمدن سند” پیشرفته مى‏شویم که شهرهاى “موهنجودارو” و “هاراپا” نماینده آن مى‏باشند.



ȏȣ塣١Ƞ...


Balutch.jpg

 

از قدیم الایام برگزاری اعیاد و مناسبت های مختلف در میان اقوام ایران زمین یاد آور برپایی رسوم و آئین های خاصی هر مراسم و مناطقی بوده است که ایرانیان در برگزاری مراسم های ملی ،مذهبی و قومی خود توجه و اهتمام ویژه ای دارند.



ȏȣ塣١Ƞ...


myba-75.jpg

 

هر قومی نسبت به شرایط فرهنگی وجغرافیایی قالب سروده ها و نوع سازها و حتی دستگاه های موسیقیایی خود را درطی زمان انتخاب میکند.



ȏȣ塣١Ƞ...


姭ԤϐȤ
­祏懼/font>
Îҭ䡣ه∼/font>